13-05-2021
Mały robot w wielką misją „W czasoprzestrzeni”

Młodzi w Krainie OZ…obotów

 

Co wtorek spotykają się na warsztatach w „Wolnej strefie” z robotyki i programowania prowadzonych przez panią inż. Elżbietę Śliz. Pracują, wykorzystując roboty edukacyjne Ozobot oraz puzzle do nauki kodowania i programowania. Młodzi zdolni z Brzyskiej Woli posługują się narzędziami dydaktycznymi, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane nie tylko w przypadku nauki programowania najmłodszych, ale również w przypadku starszych pasjonatów cyfryzacji. Teraz zdobywają wiedzę i umiejętności, aby następnie przekazać ją młodszym kolegom i koleżankom.

Zaczęli od nauki kodowania binarnego, odwiedzili świat Logomocji, aby później poznać Ozobot´y i środowisko ich pracy. Łączenie kodowania za pomocą sekwencji kolorów z programowaniem robotów na platformie ozoblockly.pl wymagało od uczestników projektu „W czasoprzestrzeni”, zadaniowego podejścia do problemu, umiejętności przewidywania skutków swoich działań, logicznego algorytmicznego myślenia.

Organizując aktywności w formie pracy zespołowej, młodzi programiści mogli nie tylko rozwiązywać sytuacje problemowe, przed którymi zostali postawieni, ale również sami przygotowywać zadania dla pozostałych zespołów.

Praca z wykorzystaniem robotów edukacyjnych Ozobot, platformy ozoblockly.pl i puzzli do Ozobota to nauka kodowania i programowania, praca zespołowa, radość z twórczej kreatywności…to kształtowanie kompetencji przyszłości!

 

Koordynator projektu
„W czasoprzestrzeni”
Edyta Kusa

 

 

Mały robot w wielką misją „W czasoprzestrzeni”-

relacje uczestników

 

„Kolejne warsztaty projektowe ,,W czasoprzestrzeni’’ w ramach programu ,,Równać szanse’’! Tym razem zajmowaliśmy się zapisywaniem liczb w systemie binarnym oraz kodowaniem tras dla Ozobot’ów, co było dla nas zupełnie nowym doświadczeniem. Tworzenie tras dla robotów sprawiało nam wiele radości, a także wymagało logicznego i twórczego myślenia oraz cierpliwości w poszukiwaniu nowych rozwiązań. Nie sądziłam, że programowanie będzie tak interesujące!”

Magdalena

 

„Zajęcia rozpoczęły się od szybko i sprawnie przeprowadzonego „kursu” wprowadzenia do programowania za pomocą kodu binarnego, następnie każdy z uczniów otrzymał zestaw, z którego musiał utworzyć podaną im liczbę. Uczestnicy zostali podzieleni na 6 grup, a każda z nich otrzymała własnego Ozobot´a, którego musieli odpowiednio przygotować. Celem zajęć było zaprogramowanie trasy przy użyciu strony internetowej, a następnie ustawieniu jej na robotach. Już po kilkunastu minutach można było zobaczyć efekty ich pracy. Były to jeżdżące i świecące różnymi kolorami Ozobot´y. Młodzi informatycy dzięki współpracy, świetnie poradzili sobie z programowaniem.”

Julia

 

„Umiejętność programowania to duża pomoc w znalezieniu pracy jako np. informatyk, programista. Jestem na etapie wyboru szkoły średniej, a te warsztaty utwierdzają mnie w przekonaniu, że informatyk i programista to zawód przyszłości. Już od najmłodszych lat można zacząć się uczyć programowania. W ramach projektu „W czasoprzestrzeni” mogliśmy doświadczyć tej nauki.

Uczestnicy projektu byli zachwyceni, ponieważ mogli poczuć się jak prawdziwi programiści – programowali roboty. Ozobot´om można było zaprogramować różne funkcje, np. taniec, jazda zygzakiem, efekty świetlne oraz wiele innych. Uczniowie pod koniec spotkania jednogłośnie stwierdzili, że to było świetne doświadczenie i prosili trenera warsztatów, aby kolejne zajęcia odbyły się jak najszybciej.”

Piotr

 

„W warsztatach „Wolnej strefy” z robotyki i programowania uczestniczyło 15 młodych. Naszym trenerem była pani Elżbieta Śliz, której przyświecała myśl: „Nauczanie przez działanie”. Spotkanie zaczęliśmy od wprowadzenia do programowania za pomocą kodu binarnego. Następnie uczestnicy zostali rozdzieleni na 6 grup, a każda z nich otrzymała małego i sprytnego robota. Teraz zaczęła się prawdziwa zabawa! Programowaliśmy trasę robotów, za pomocą programu Ozoblocky. Ustawialiśmy czas, ruch, efekty świetlne, dźwięki, a następnie nasze ustawienia załadowaliśmy naszym Ozobot´om, za pomocą światła wysyłanego z monitora w kierunku robota.”

Krystian

 

„Ozobot umożliwił nam płynne przejście od kodowania offline do kodowania przy pomocy tabletów lub monitorów komputerów. Bez problemu mogliśmy zakodować sposób poruszania się i efekty świetlne Ozobot’a za pomocą tabletu lub ekranu monitora, bez żadnych kabli.

Na warsztatach korzystaliśmy z internetowego edytora wizualnego Ozoblockly.pl. Ozoblockly.pl bazuje na języku programowania blockly, który podobnie jak Scratch jest językiem wizualnym (blokowym). Edytor posiada pięć poziomów trudności, od nowicjusza do mistrza. Dzięki temu jest odpowiedni zarówno dla początkujących, jak i bardziej doświadczonych programistów. Fakt, że stworzyliśmy swoje pierwsze programy, które następnie realizowały Ozobot´y, jest wielką zmianą w sposobie nauki programowania.”

Bartek

 

„OzoBot zabrał mnie w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Za pomocą kolorowych kodów (na kartce papieru, tablecie, czy przy pomocy puzzli) programowałam zadania, które następnie wykonywał mój robot.

Ukoronowaniem naszej umysłowej, ciężkiej pracy, był relaks i posiłek na świeżym powietrzu. Było wirtualnie nieziemsko.””

Zuzanna

http://gokkurylowka.pl/galeria/galeria-2021/gallery/maly-robot-w-wielka-misja-w-czasoprzestrzeni/

Skip to content